Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'ndan:
Elektrik Dış Aydınlatma Yönetmeliği
Birinci Bölüm
Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar
AMAÇ
Madde - 1:
Bu yönetmeliğin amacı, elektrik enerjisinin nihai tüketiminde önemli payı olan dış aydınlatmada, enerjinin etkin ve doğru kullanılmasıyla gereksiz yere enerji sarfiyatını önleyerek enerji tasarrufu sağlanması ve astronomik gözlemleri ve doğal hayatı olumsuz yönde etkileyen ışık kirliliğinin önlenmesidir.
KAPSAM
Madde - 2:
Bu yönetmelik, aydınlatmanın kalitesinden ve güvenliğinden ödün vermeden enerji tasarrufu sağlayacak şekilde, kentsel yerleşik alanlardaki bina, tesis, yol, cadde ve sokaklar ile milli park, vb. tabiatı koruma alanları, kentsel gelişme alanları ve turizm ve ticaret alanlarının dış aydınlatmalarında kullanılan aydınlatma armatürlerinin ve ışık kaynaklarının (lambaların) tiplerinin, teknik ve fotometrik özelliklerinin, konumlarının ve tesisatının belirlenmesinde uyulması gereken kuralları kapsar.
Türk Silahlı Kuvvetlerine ait harekat ve savunma amaçlı aydınlatmalar, askeri yasak bölgeler güvenlik bölgelerindeki aydınlatmalar ile kendi yönetmeliğine uygun olarak tesis edilen havaalanı ve benzeri tesisler bu yönetmelik kapsamı dışındadır.
HUKUKİ DAYANAK
Madde - 3:
Bu yönetmelik, 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun'un 28'inci Maddesinin verdiği yetkiye dayanarak aynı kanunun 2'inci Maddesinin (b) bendi ile 12/8/1993 tarihli ve 505 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik 10'uncu Maddesinin (d) bendi uyarınca hazırlanmıştır.
TANIMLAR
Madde - 4:
Bu Yönetmelikte yer alan kısaltmalar ve tanımlamalar aşağıda verilmektedir.
İkinci Bölüm
Dış Aydınlatmada Temel Prensipler, Işık Kaynakları (Lambalar) ve Armatürler
Dış Aydınlatmada Temel Prensipler
Madde – 5:
Aydınlatmadan azami ölçüde yararlanılabilmesi ve yaşanılan ortamda gerekli güvenliğin temini ön planda tutularak gereken enerji tasarrufunun sağlanabilmesi ve ışık kirliliğinin önlenebilmesi için tasarımdan kullanıma kadar tüm safhalarda uyulması gereken temel prensipler aşağıda sıralanmıştır;
Işık Kaynakları (LAMBALAR)
Madde – 6:
Yönetmeliğin yayımı tarihinde geçerli olan teknolojik olanaklar esas alınarak, dış aydınlatmada kullanılabilecek ışık kaynaklarının (lambaların) teknik özellikleri ve kullanım alanları aşağıda açıklanmıştır. Teknolojik gelişmeler sonucunda oluşacak üstünlükler zaman içinde değerlendirilip lambaların kullanımına yansıtılacaktır.
Armatürler
Madde - 7:
Dış aydınlatmada kullanılacak armatürler, verimi yüksek ve koruma derecesi en az IP 54 olan tiplerden seçilecektir. Armatürlerin her birinin içinde güç katsayısını en az 0,95 olacak şekilde ayarlayan tekil veya merkezi kompanzasyon üniteleri bulunacaktır.
Armatürler ve donanımları, Ek-1’de listelenen ilgili standartlara uygun olmalıdır.
Armatürlerin üst yarı uzaya (gökyüzüne) gönderdikleri ışık miktarı, Madde–8’de verilen yüzdeleri aşmayacak ve ışık dağılım eğrileri de kamaşma problemine yol açmayacak şekilde ekranlanmış olacaktır.
Fotometrik ölçümler Uluslararası Aydınlatma Komisyonu’nun Ek–2’de listelenen yayınlarına göre yapılacaktır.
10 m'den alçak direklerle yapılan uygulamalarda, kullanılan armatürlerin düşeyle 85° lik açı yapan doğrultudaki ışık şiddeti değerleri Tablo 1'deki değerleri aşmayacaktır.
Tablo 1. 10 metreden alçak direk yüksekliklerinde kamaşma sınırlaması
Düşeyle 85° lik açıda ve üstünde parıltı değeri |
£ 20 000 cd/m2 |
||
Direk yüksekliği |
< 4,5 m |
4,5m ~ 6,0m |
6m ~ 10m |
85° lik açıda ışık şiddeti |
£ 2 500 cd |
£ 5 000 cd |
£ 12 000 cd |
10 m'den yüksek direklerle yapılan aydınlatmalarda ise, Ek-4’te verilen aydınlatma kriterleri sağlanacaktır.
Ek-5'de cadde, sokak, gezinti yolları, park ve bahçelerde kullanılan aydınlatma armatürlerinin bazı tiplerinin ışık dağılım eğrileri, alt ve üst yarı uzaya gönderdikleri ışık akısı yüzdeleri gösterilmektedir.
Park ve bahçelerde büyük ölçüde üst yarı uzaya ışık gönderen glop (küre) tipi armatürler kullanılmayacaktır. Glop tipi armatürler ancak uygun ekranlarla ışıkları alt yarı uzaya yönlendirildiğinde kullanılabilir. Ek-6'da ekransız ve ekranlı glop tipi armatürlerin ışık akıları yüzdeleri verilmektedir.
Bina dış cephe ve reklam panoları aydınlatılması amaçlı kullanılan projektör tipi armatürler uygun açılarla sadece aydınlatılmak istenen alanı aydınlatacak tipte seçilecek ve yönlendirilecektir. Aydınlatmalar yukarıdan aşağıya doğru yapılacaktır.
Üçüncü Bölüm
Aydınlatma Bölgeleri
Aydınlatma Bölgeleri
Madde - 8:
Güvenlik, ulaşım, ticari ve turizm gereksinimleri dikkate alınarak, gerek enerji tasarrufu sağlanması gerekse doğal hayatın ve astronomik gözlemlerin etkilenmemesi amacıyla dış aydınlatma uygulamalarında aşağıda belirtilen kurallar esas alınır.
I. Bölge : Gözlemevleri çevresindeki 30 km. yarıçaplı alanlar, köy ve mezralar hariç yerleşme alanları dışında kalan alanlar ile doğal hayatın, tarihi ve kültürel yapının korunması gereken koruma alanlarını kapsar. Bu bölgelerde üst yarı uzaya gönderdikleri ışık akısı yüzdeleri % 0 (ULOR=% 0) olan yüksek verimli armatürler içinde sadece alçak basınçlı sodyum buharlı lambalar kullanılacaktır.
II. Bölge : Belediye mücavir alanları ile kentsel çalışma ve gelişme alanları, imar ve yol istikamet planı bulunmayan beldeler ve köy sınırlarını kapsar. Bu bölgede kullanılacak armatürlerin üst yarı uzaya gönderdikleri ışık akısı yüzdeleri % 5'den az ( ULOR £ %5 ) olacaktır.
III. Bölge : 3030 Sayılı Kanun kapsamındaki Büyükşehir Belediyeleri ve 1580 Sayılı Kanun kapsamındaki diğer belediyelerin sınırları içindeki kentsel yerleşik ve gelişme alanları ile mücavir alanları kapsar. Bu bölgelerde güvenlik amaçlı yol aydınlatması armatürlerinin üst yarı uzaya yaydıkları ışık akısı % 5'den az ( ULOR £ %5 ), eğlence ve reklam amaçlı dış aydınlatma armatürlerinin üst yarı uzaya gönderdikleri ışık akısı yüzdeleri ise % 15’den az ( ULOR £ %15 ) olacaktır.
IV. Bölge : Dış aydınlatmanın ve reklam aydınlatmalarının yoğun olarak kullanılması gerekli olan kentsel çalışma alanlarından ticaret bölgelerini ve turizm bölgelerini kapsar. Bu bölgelerde, güvenlik amaçlı yol aydınlatmaları için kullanılan armatürlerin üst yarı uzaya gönderdikleri ışık akısı yüzdeleri % 5'den az (ULOR£ %5) olmalıdır; turizm ve ticaret amaçlı sürekli aydınlatmalarda kullanılan armatürlerin üst yarı uzaya gönderdikleri ışık akısı yüzdeleri en fazla %15 (ULOR £ %15) olmalıdır. Yine turizm ve ticaret amaçlı olarak ve kısa süreler için yapılacak aydınlatmalarda ise, armatürlerin üst yarı uzaya gönderdikleri ışık akısı yüzdelerinin en fazla %20 (ULOR £ %20) olmasına müsaade edilebilir.
Dördüncü Bölüm
Plan ve Projelerin Onaylanması, Uygulama ve Denetim,
Geçici Muafiyet ve Süresi,
Yaptırım, Yürütme ve Yürürlük
Plan ve Projelerİn ONAYLANMASI
Madde - 9 :
Dış aydınlatma tesisini kurmak isteyen kişi veya kuruluşlar özel veya tüzel kişilere hazırlattıkları uygulama projeleriyle birlikte, projenin kurulu gücüne göre Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’na veya yetkili kuruluşa başvurmak zorundadır. Projeler mutlaka aşağıdaki belgeleri içermelidir;
Projelerin Bakanlık ya da yetkili kuruluş tarafından kontrolü ve iki ay içinde cevaplandırılması zorunludur.
uygulama VE DENETİM
Madde – 10:
Onaylanmış projelerin uygulamadaki denetlenmesi yetkili kuruluşların sorumluluğundadır. Bu yönetmeliğe uymayan lamba ve armatür çeşitleri kullanılamaz.
Bu yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce, yasa ve yönetmeliklere uygun olarak kurulmuş ve çalışır durumda olan bütün dış aydınlatma tesisleri ile onay alınarak uygulama aşamasına gelmiş olan projeler, bu yönetmelik kapsamı dışındadır. Ancak, yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, mevcut tesislerdeki ışık kaynakları (lambalar) ekonomik ömürleri sonunda, tesis değişikliği gerektirmeyen daha verimli tipleriyle, bu yönetmeliğe uygun olarak değiştirilecektir.
Geçici Muafiyet ve süresİ
Madde – 11:
Tesis sahibi veya işletmecisi, yazılı bir dilekçe ile bu yönetmelikle ilgili hususlarda geçici muafiyet için başvurabilir. Geçici muafiyet için başvurular aşağıdaki bilgileri içerecektir;
Yetkili kuruluş tarafından, geçici muafiyet başvurusuna, veriliş tarihinden sonra otuz gün içinde cevap verilecek ve geçici muafiyet onay tarihinden itibaren en fazla altı ay için geçerli olacaktır.
Yaptırım
Madde – 13:
Bu yönetmelikle belirtilen şartlara uymadığından tesis izni alamayan veya izin için başvuruda bulunmayan tesislere enerji verilmeyeceği gibi, yönetmeliğe uymadığı belirlenen tesislere verilmiş bulunan enerji, yetkili kuruluş tarafından kesilir.
YürüTME
Madde – 14:
Bu yönetmeliği Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı yürütür.
YÜRÜRLÜK
Madde – 15:
Bu yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihten itibaren yürürlüğe girer.
EKLER
EK 1. Armatür ve Donanımları İçin Uyulması Gerekli Standartlar
TS 8697 / IEC 598-1 |
Aydınlatma Armatürleri Bölüm 1 : Genel Kurallar ve Deneyler |
TS 8700 / IEC 598-2, 3 |
Aydınlatma Armatürleri – Sokak ve Cadde |
TS 289 / IEC 61, IEC 238 |
Elektrik Lamba Başlıkları ve Duyları (Edison Vidalı) |
TS 2219 / IEC 400 |
Tüp Biçimli Flüoresan Lambalar ve Yolvericileri İçin Duylar |
TS 896 |
Yüksek Basınçlı Civa Buharlı Lamba Balastları |
IEC 922, IEC 923 |
Deşarj Lambaları İçin Balastlar (Ballasts for Discharge Lamps) |
IEC 926, IEC 927 |
Ateşleme Cihazları ( Starting Devices) |
IEC 928 |
A.C. ile Beslenen Tüp Flüoresan Lambalar İçin Elektronik Balastlar – Genel Kurallar (A.C. Supplied Ballasts for Tubular Fluorescent Lamps – General and Safety Requirements) |
IEC 929 |
A.C. ile Beslenen Tüp Flüoresan Lambalar İçin Elektronik Balastlar – Performans Kuralları (A.C. Supplied Ballasts for Tubular Fluorescent Lamps – Performance Requirements) |
IEC 1048, IEC 1049 |
Tüp Flüoresan ve Diğer Deşarj Lambaları İçin Kondansatörler (Capacitors for Use in Tubular Fluorescent and Other Discharge Lamp Circuits) |
TS 834 |
Aydınlatma Armatür Camları |
TS 3033 / IEC 529 |
Mahfazaların Sağladığı Koruma Dercelerinin Sınıflandırılması |
EK 2. Fotometrik Ölçümlerin Yapılmasında Uyulacak Uluslararası Aydınlatma Komisyonu (CIE) Yayınları
CIE Pub. 27 |
Sokak Aydınlatma Armatürlerinin Fotometrik Değerleri (Photometry of Luminaires for Street Lighting) |
CIE Pub. 34 |
Yol Aydınlatması Armatür ve Tesisatının Fotometrik Değerleri, Sınıflandırılmaları ve Performansları (Road Lighting Lantern and Installation Dataphotometrics, Classification and Performance) |
CIE Pub. 43 |
Projektör Fotometrisi (Photometry of Floodlights) |
CIE Pub. 67 |
Spor Tesisleri Aydınlatma Tesisatının Fotometrik Tanımları ve Ölçümleri (Guide for the Photometric Specification and Measurement of Sports Lighting Installations) |
CIE Pub. 70 |
Işık Dağılım Eğrisi Ölçümü (The Measurement of Absolute Luminous Intensity Distributions) |
CIE Pub. 121 |
Armatürlerin Fotometri ve Ganiofotometrisi (The Photometry and Ganiophotometry of Luminaires) |
EK 3. Aydınlatma Kriterlerinin Belirlenmesinde Uyulacak Yayınlar
CIE Pub. 01 |
Astronomi Gözlemevleri Civarındaki Işık Kirliliğini Azaltmak İçin Kılavuz Bilgiler |
CIE Pub. 30.2 |
Yol Aydınlatmasında Parıltı ve Aydınlık Düzeyi Hesap ve Ölçümleri ( Calculation and Measurement of Luminance and Illuminance in Road Lighting) |
CIE Pub. 115 |
Motorlu Taşıt ve Yaya Yollarının İçin Aydınlatma Esasları (Recommendations For The Lighting of Roads for Motor and Pedestrian Traffic) |
CIE Pub. 31 |
Yol Aydınlatması Tesisatlarında Kamaşma ve Düzgünlük (Glare and Uniformity in Road Lighting Installations) |
CIE Pub. 92 |
Kentsel Alanların Aydınlatılması İçin Kılavuz |
CIE Pub. 94 |
Projektörler İçin Kılavuz |
CIE Pub. 140 |
Yol Aydınlatması Hesapları (Road Lighting Calculations) |
CIE Pub. 112 |
Dış Alan ve Spor Aydınlatmalarında Kullanılacak Kamaşma Belirleme Sistemi (Glore Evaluation System for Use Within Outdoor Sports and Area Lighting) |
Environment Agency of Japan |
Işık Kirliliği İçin Kurallar (Guidelines for Light Pollution) |
EK 4. DEĞİŞİK YOL TİPLERİ İÇİN Önerİlen Aydınlatma Krİterlerİ
Değişik yol tipleri için güvenlik ve konfor açısından sağlanması gereken aydınlatma kriterleri aşağıdaki tablolarda verilmektedir.
Tablo E1. Farklı yol tipleri için aydınlatma sınıfları
Yolun Tanımı |
Aydınlatma Sınıfı |
Bölünmüş yollar, ekspres yollar, otoyollar (otoyola giriş ve çıkışlar, bağlantı yolları, kavşaklar, ücret toplama alanları) Trafik yoğunluğu ve yolun karmaşıklık düzeyi (Not 1); Yüksek……………………………………………… Orta…………………………………………………. Düşük……………………………………………….. |
M1 M2 M3 |
Devlet yolu ve il yolları (tek yönlü veye iki yönlü; kavşaklar ve bağlantı noktaları ile şehir geçişleri ve çevre yolları dahil) Trafik kontrolu (Not 2) ve yol kullanıcılarının (Not3) tiplerine göre ayrımı (Not 4); Zayıf………………………………………………… İyi……………………………………………………. |
M1 M2 |
Şehir içi ana güzergahlar (bulvarlar ve caddeler), ring yolları, dağıtıcı yollar Trafik kontrolu (Not 2) ve yol kullanıcılarının (Not 3) tiplerine göre ayrımı (Not 4); Zayıf………………………………………………… İyi……………………………………………………. |
M2 M3 |
Şehir içi yollar (yerleşim alanlarına giriş çıkışın yapıldığı ana yollar ve bağlantı yolları) Trafik kontrolu (Not 2) ve yol kullanıcılarının (Not 3) tiplerine göre ayrımı (Not 4); Zayıf………………………………………………… İyi……………………………………………………. |
M4 M5 |
Not 1. Karmaşıklık; Yolun geometrik yapısını, trafik hareketlerini ve görsel çevreyi içerir. Gözönünde bulundurulması gereken faktörler; şerit sayısı, yolun eğimi, trafik ışık ve işaretleri.
Not 2. Trafik kontrolu; Yatay ve düşey işaretlemeler ve sinyalizasyon ile trafik mevzuatının varlığı anlamında kullanılmıştır. Bunların olmadığı yerlerde trafik kontrolu zayıf olarak adlandırılır.
Not 3. Kullanıcılar; Motorlu araçlar (kamyon, otobüs, otomobil vb.), bisiklet, yavaş araçlar ve yayalar.
Not 4. Ayrım; Tahsisli yol (Herbir trafik cinsinin kullanacağı şeridin kesin olarak ayrıldığı yerler, örneğin otobüs yolu, bisiklet yolu vb.).
Tablo E1’de tanımlanan aydınlatma sınıfları için parıltı, enine ve boyuna düzgünlük oranları ve kamaşma sınırlaması ile ilgili değerler Tablo E2’de gösterilmektedir.
Tablo E2. Değişik aydınlatma sınıfları için uygulanacak yol aydınlatması kriterleri
Aydınlatma sınıfı |
L (cd/m² ) |
Uo |
Ul |
TI (%) £ |
M1 |
2.0 |
0.4 |
0.7 |
10 |
M2 |
1.5 |
0.4 |
0.7 |
10 |
M3 |
1.0 |
0.4 |
0.5 |
10 |
M4 |
0.75 |
0.4 |
- |
15 |
M5 |
0.5 |
0.4 |
- |
15 |
Burada;
Uo : Ortalama Düzgünlük : Yolun sağ kenarından yol genişliğinin ¼ mesafesinde bulunan
bir gözlemciye göre kısmi alanların minimum parıltısının yolun ortalama parıltısına
oranıdır (Uo = Lmin / Lort ).
Ul : Boyuna Düzgünlük : Her yol şeridinin orta çizgisi üzerinde bulunan gözlemci
noktasına göre, bu orta çizgi boyunca uzanan kısmi alanlardaki minimum parıltının
maksimum parıltıya oranıdır (Ul= Lmin / Lmax ).
TI : Bağıl Eşik Artışı : Fizyolojik kamaşmanın neden olduğu görülebilirlik azalmasının
ölçüsüdür. Kamaşma koşullarındaki parıltı eşiği D LK ile kamaşma olmadığındaki D Le
eşik farkının D Le’ye oranı olarak ifade edilir ( TI = { D LK - D Le} / D Le ) .
Yaya trafiği olan alanlardaki değişik yol tipleri için tanımlanan aydınlatma sınıfları Tablo E3’de ve bu aydınlatma sınıfları için uygulanacak ortalama aydınlık şiddeti değerleri ise Tablo E4’de verilmektedir.
Tablo E3. Yaya alanlarındaki değişik yol tipleri için aydınlatma sınıfları
Yolun Tanımı |
Aydınlatma Sınıfı |
Sosyo-ekonomik ve kültürel önemi yüksek olan kalabalık yaya yolları |
P1 |
Trafiği yüksek yaya veya bisiklet yolları |
P2 |
Trafiği orta yaya veya bisiklet yolları |
P3 |
Trafiği az yaya veya bisiklet yolları |
P4 |
Doğal çevrenin, tarihi ve kültürel yapının korunması gereken alanlardaki trafiği az yaya veya bisiklet yolları |
P5 |
Doğal çevrenin, tarihi ve kültürel yapının korunması gereken alanlardaki trafiği çok az yaya veya bisiklet yolları |
P6 |
Tablo E4. Yaya yolları için önerilen aydınlık düzeyi değerleri
Aydınlatma Sınıfı |
Ortalama Aydınlık Düzeyi (lux) |
P1 |
20 |
P2 |
10 |
P3 |
7.5 |
P4 |
5 |
P5 |
3 |
P6 |
1.5 |
Tanımlar:
Bölünmüş Yol (Tek Yönlü Yol); Taşıt yolunun yalnız bir yöndeki taşıt trafiği için kullanıldığı karayoludur.
Ekspres Yol; Sınırlı erişme kontrollu ve önemli kesişme noktalarının köprülü kavşak olarak teşkil edildiği bölünmüş karayoludur.
Otoyollar; Özellikle transit trafiğe tahsis edilen, belirli yerler ve şartlar dışında geçiş ve çıkşın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği, ancak izin verilen motorlu araçların yararlandığı ve trafiğin özel kontrole tabi tutulduğu erişme kontrollu karayoludur.
İki Yönlü Yol; Taşıt trafiğinin her iki yönde kullanıldığı karayoludur.
Geometrik Yapı; Yolun sınıfına göre tasarım şeklidir (yolun genişliği, şerit sayısı, yatay ve düşey eğim, yolun proje hızı vb.).
Trafik Yoğunluğu; Yayaların, hayvanların ve araçların karayolları üzerindeki hareketleridir.
Trafik Güvenliği; Karayolları trafik kanunu ve buna dayanılarak çıkartılan ilgili mevzuat.
Kullanıcılar; Motorlu taşıtlar, motorsuz taşıtlar, yayalar ve hayvanlardır.
Kavşak; İki veya daha fazla yolun kesişmesi veya birleşmesi ile oluşan ortak alandır.
Bağlantı Yolu; Bir kavşak yakınında, karayolu taşıt yollarının birbirine bağlanmasını sağlayan, kavşak alanı dışında kalan ve bir yönlü trafiğe ayrılmış olan karayolu kısmıdır.
EK 5. Glop Armatürlerin Işık Akısı Yüzdelerine Örnekler
Ekransız b) Üstten Ekranlı c) İçten Ekranlı
ULOR @ % 50 ULOR @ % 20 ULOR @ % 10
DLOR @ % 40 DLOR @ % 50 DLOR @ % 30
h = % 90 h = % 70 h = % 40